Hey jij… ALL STAR!

28-8-2020  |
Hey jij… ALL STAR!
Scholen starten weer en daarmee ritme en regelmaat voor zover dat mogelijk is met het COVID gebeuren.
Misschien sta je er niet bij stil maar sporten in de buitenlucht is een verademing en wanneer je voor teamsport kiest krijg je er naast lekker sporten ook nog andere leermomenten voor terug.
Er zitten dan ook extra voordelen, naast de ‘normale’ sportvoordelen, aan een teamsport.
1. Je leert samenwerken
Je bent onderdeel van een team, samen hebben jullie een doel. Iedereen draagt zijn steentje bij in het team, dit zorgt ervoor dat je samen moet werken. Dit kan lastig zijn, je bent namelijk allemaal anders en denkt anders. Toch heb je elkaar nodig om je doel te halen, samenwerken is dus een belangrijk woord in de teamsport.
2. Je bouwt aan relaties
Je team heeft dezelfde interesse en liefde voor de sport. Dit zorgt vaak voor een bepaalde klik. Deze klik is toch bij iedereen anders omdat jullie allemaal zo verschillend zijn. Dit is iets goeds omdat je zo verschillende relaties ontwikkelt.
3. Communiceren moet
Duidelijk communiceren is belangrijk in een team. Je moet communiceren over tactieken en het spel om zo het beste eruit te halen. Zodra je dit niet doet of op de verkeerde manier werkt dit averechts. Verlegen zijn of juist te dominant, kan de samenwerking belemmeren. Je leert dat naast praten luisteren ook van belang is bij een teamsport en vindt hier een balans in.
4. Je krijgt (meer) zelfvertrouwen
Mensen die actief deelnemen aan een sport hebben meestal een verbeterd zelfbeeld. Je bent deel van een groep, je hoort erbij. Dit is al een boost voor je zelfvertrouwen op zichzelf. Tijdens, na en voor de wedstrijd krijg je daarnaast veel aanmoedigingen en steun. Het vertrouwen in jezelf en je kwaliteiten vergroot.
5. Er is een gezonde competitie
Je doet je best om te winnen. Om samen een topprestatie neer te zetten. Dit maakt je fanatiek en je probeert het beste te geven. Omgaan met verlies is ook onderdeel van de competitie. Het is af en toe lastig om dit op de goede manier te doen. Met vallen en opstaan leer je dit.
6. Er is steun
Je bent onderdeel van een team. Je krijgt steun en ondersteuning waar dit nodig is. Dit hoeft dus niet alleen in de sport te zijn. Er is een grote kans dat je teamgenoten er juist ook zijn buiten de sportvelden.
7. Je weet steeds beter hoe je om moet gaan met kritiek
Het sporten gaat nooit helemaal perfect en dat is helemaal niet erg. Op het moment dat dit het geval is krijg je verbeterpunten te horen van je coach en af en toe ook van je teamgenoten. Het kan vervelend zijn als dit gebeurt omdat jij het er niet mee eens bent of baalt van jezelf. Naarmate dit vaker gebeurt weet je steeds beter hoe je hiermee om moet gaan.
Meedoen aan een teamsport is dus naast gezellig ook goed voor je. Sporten is een belangrijk onderdeel in het leven van veel mensen, dit delen met een hechte kring om je heen is altijd fijn.
Kom gezellig een keer meetrainen. Ja mag dat 3x gratis doen en daarna kan je beslissen of je met hockey verder wil.

Wij zien je graag op onze hockeyclub.
MHC Vianen