Scheidsrechters indeling

11-9-2022  |

Beste leden,

De laatste tijd bereiken ons geregeld vragen betreffende het arbitreren ('fluiten') van (jeugd)wedstrijden.

Arbitrage is een activiteit die we - net als bardienst - met zijn allen dienen te vervullen. Daarbij is het geen individuele verantwoordelijkheid, maar een teamverantwoordelijkheid. Natuurlijk, we communiceren individuele namen voor bardienst en arbitrage, maar dat is om er voor te zorgen dat de activiteit binnen het team opgepakt en (in principe door die persoon) uitgevoerd wordt.

Vanuit de KNHB wordt gesteld dat iedereen vanaf 16 jaar in het bezit moet zijn van een scheidsrechterskaart. In het verleden werden opleidingsavonden in het clubhuis georganiseerd, maar tegenwoordig (en zeker de laatste twee jaar) vindt alles qua opleiding digitaal plaats. Een groot deel van de oudere jeugd van MHC Vianen heeft een tijd geleden mail gehad met links naar online instructies/opleidingen. Door diverse oorzaken (corona, onderbezetting, etc.) is er vanuit het bestuur te weinig aandacht gegeven aan dit onderwerp, waardoor we nu in de situatie verkeren dat we relatief weinig jeugdspelers met een scheidsrechterskaart hebben.

Maar dat betekent natuurlijk niet dat de (oudere) jeugd de spelregels niet kent!

Natuurlijk begrijpen we dat jeugdleden het begeleiden van een wedstrijd soms een uitdaging vinden. Ongetwijfeld zullen er spelsituaties zijn die niet altijd even gemakkelijk te beoordelen zijn (gevaarlijk spel, shadow, etc.), maar de nadruk bij (jeugd)wedstrijden op onze club moet bij sportiviteit en plezier liggen, en daar ligt dan ook gelijk de belangrijkste rol voor de scheidsrechter (en ouders!) in deze wedstrijden.

We proberen zo snel mogelijk een (herinnerings)mail te sturen naar alle jeugdleden die in aanmerking komen voor het halen van een scheidsrechterskaart. Daarnaast zullen we inzetten op één of meer opleidingsavonden in het clubhuis (nu het weer mag), met instructie door mensen met verstand van zaken.

Maar laten we op dit moment met elkaar afspreken:

• Word je ingedeeld om te fluiten, dan heb je de verantwoordelijkheid om te zorgen dat er een scheidsrechter is (het liefst jijzelf uiteraard);
  • Twijfel je over je capaciteiten om te fluiten (een eerste keer fluiten is echt voor iedereen spannend, of je nu een kaart hebt of niet), geef het dan aan bij je eigen coach ('teamverantwoordelijkheid'); misschien is de andere scheidsrechter (je bent altijd met zijn tweeën) meer ervaren zodat hij of zij je kan helpen vanaf de overkant;
  • Vraag anders aan de coach of er iemand is die jou kan coachen tijdens het fluiten (er zijn genoeg spelers en ouders met voldoende ervaring);
  • Gaat het echt niet lukken, zorg dan zelf voor een vervanger. De arbitragecommissie is er voor het indelen, niet voor wijzigingen of afmeldingen.

Hieronder staan in ieder geval twee links naar documentatie en goede instructievideo's, maar we zijn er van overtuigd dat je zelf vast ook het een en ander weet te vinden...

1. Spelreglement veldhockey (en zaalhockey):https://www.knhb.nl/kenniscentrum/downloads
  2. Filmpjes over spelsituaties (duur filmpjes is ongeveer 20 minuten):https://www.youtube.com/playlist?list=PLF9C3Z36XP1u-yHxYt6DzQ1SdcjHR5396

Weet je even niet meer wanneer je fluitdienst is of welke tijd? Dit is terug te vinden in je mailbox en in de app van MHC Vianen. Geen mail ontvangen? Check dan vooral even je spambox en of je mailadres in Lisa juist is. Je mailadres is makkelijk aan te passen op de website https://team.lisa-is.nl/login en via de app van MHC Vianen. Indien je de app nog niet hebt, is deze hier te downloaden:

Met vriendelijke groet,

Arbitrage en BestuurMHC Vianen